Zdravarodina.sk

Deti a zdravá výživa

Děti a zdravá výživa

To, že strava má byť pestrá - bohatá na všetky potrebné vitamíny a minerálne látky všetci vieme. Ťarcha racionálnych argumentov o prospešných účinkoch vyváženej stravy na naše zdravie presvedčila mnohých. Ale skúste o tom debatovať so svojimi deťmi! 

Viac informacií

Životný štýl

Životní styl

Ako trávite bežný deň? Ráno vstanete, pripravíte raňajky, odnesiete deti do škôlky či školy, idete do práce, tam strávite 8 hodín a bežíte po deti, rozveziete ich po krúžkoch, potom domov, navaríte, upracete a vyčerpaná padnete do postele? A zajtra zase? A čo takto skúsiť to inak? Tak, aby každý poznal svoje povinnosti a vy ste si vyhradila aj čas na seba. 

 
Viac informacií

Novinky

  • Zdravé letné vaječné variácie

    Zdravé letné vaječné variácie

    Jedlo je základom nášho života počas všetkých štyroch ročných období. V lete volíme skôr ľahšie jedlá, pričom tie ťažšie automaticky z jedálnička vyraďujeme. Vajce, ako stavebný kameň mnohých pokrmov, je aktuálne počas celého roka.

  • Viete, ako uhasiť smäd?

    Viete, ako uhasiť smäd?

    Letné mesiace sú neraz skúškou, ktorá sa prejaví v podobe dehydratácie. A práve v týchto dňoch vyhlásili meteorológovia výstrahy súvisiace s teplotami nad 30 °C. Pri vyšších teplotách sa viac potíme a logicky dostávame viac tekutín z tela. Práve preto je potrebný pravidelný pitný režim. Pretože najhorším signálom, že máme siahnuť po nápoji, je práve smäd. Vtedy nám telo dáva vedieť, že sme neboli zodpovední a pitný režim sme zanedbali. V spolupráci s odborníkom na gastroenterológiu a výživu MUDr. Petrom Minárikom sme vám pripravili pár tipov, ako predísť dehydratácii. 

Ďalšie novinky

Recepty

Ďalšie recepty

BLOG

Ďalšie članky

Zdravé letné vaječné variácie

19. 7. 2017

Jedlo je základom nášho života počas všetkých štyroch ročných období. V lete volíme skôr ľahšie jedlá, pričom tie ťažšie automaticky z jedálnička vyraďujeme. Vajce, ako stavebný kameň mnohých pokrmov, je aktuálne počas celého roka.

Aj v lete platí, že každodenný pohyb aspoň v podobe prechádzky zlepší našu kondíciu a náš jedálniček má tvoriť pestrá, kaloricky primeraná strava, bohatá na zeleninu, ovocie, bielkoviny, sacharidy a vhodné tuky.

Jedzte 5 krát denne
Leto nemení ani pravidlo 5 jedál za deň, pričom raňajky majú byť sýte - mali by tvoriť 25 percent nášho denného kalorického príjmu. Desiata a olovrant 10 percent a zvyšok si rozdeľte medzi obed a večeru a tri hodiny pred spánkom už nejedzte. Takto telo dostáva potravu priebežne a nemusí si tvoriť zásoby na horšie časy. Čo sa týka surovín, leto praje najmä ovociu, zelenine a veľmi dôležitý je pitný režim.

Vajcia na rôzne spôsoby
Vajcia, ako dôležitá súčasť zdravej výživy sa na našom tanieri môžu v letnom období objaviť v rôznych podobách. Niekto nedá ani v horúčavách dopustiť na teplé raňajky v podobe omelety, a keď si do nej môže v lete pridať čerstvú paradajku či papriku, má pochúťku ako „nakreslenú“.  A navyše zdravú. Vajcia poskytujú cennú bielkovinu a celý rad vitamínov a minerálnych látok. Sú tiež bohatým zdrojom niekoľkých esenciálnych mastných kyselín. Konzumácia vajec patrí ku kvalitnej strave a prispieva k lepšiemu pocitu nasýtenia po jedle, a dáva sa aj do súvislosti s lepšou reguláciou hmotnosti.

Vyberajte zdravie a humánnosť
Keď si budete v obchode vyberať vajcia, okrem toho, že siahnite po slovenských, pozrite si aj ich označenie. Vyberajte buď 0 (bio), alebo 1 (voľný výbeh) prípadne 2 (podstieľkový chov). Nekupujte vajcia s označením 3, nakoľko ide o vajcia z klietkového chovu. Tento spôsob je nielen najmenej humánny, ale tieto sliepky môžu produkovať aj stresový hormón zvaný kortizol. Ak chcete pre seba a svoje deti tie najzdravšie vajcia, hľadajte tie s označením GMO free. Nájdete ich v obaloch Babičkin dvor.

Pravidlá správneho uskladňovania
Nákup nenechávajte v horúčavách dlho v aute, vajcia uložte do chladničky. Najdlhšie čerstvé vydržia pri teplote 5 – 8 stupňov Celzia a radšej ich skladujte v zadnej časti chladničky, nakoľko tam je teplota stálejšia. Pripravené stojany v prednej časti sú síce fajn, avšak chladnička pri stálom otváraní a zatváraní mení teplotu, čo im nemusí robiť veľmi dobre. Pred ukladaním ich neumývajte ani neutierajte, mohli by ste narušiť prirodzenú ochrannú bariéru, a tak sa môžu do nich dostať mikróby od ostatných potravín.

Vychlaďte Prosseco!
A aby ste mali ešte lepšiu inšpiráciu, pripravili sme pre vás skvelé letné pokrmy, na ktorých si pochutíte nielen s rodinou, ale rozhodne nimi očaríte aj návštevu. Vychlaďte Prosecco a letný večer sa môže začať.

Letné recepty Babičkin dvor pre vás pripravil šéfkuchár hotela Tatra Eduard Hrdý a určite ich ocenia aj priaznivci zdravej výživy. 

Všetky recepty nájdete v rubrike Recepty.

Viete, ako uhasiť smäd?

20. 6. 2017

Letné mesiace sú neraz skúškou, ktorá sa prejaví v podobe dehydratácie. A práve v týchto dňoch vyhlásili meteorológovia výstrahy súvisiace s teplotami nad 30 °C. Pri vyšších teplotách sa viac potíme a logicky dostávame viac tekutín z tela. Práve preto je potrebný pravidelný pitný režim. Pretože najhorším signálom, že máme siahnuť po nápoji, je práve smäd. Vtedy nám telo dáva vedieť, že sme neboli zodpovední a pitný režim sme zanedbali. V spolupráci s odborníkom na gastroenterológiu a výživu MUDr. Petrom Minárikom sme vám pripravili pár tipov, ako predísť dehydratácii. 

Pocit smädu je výstražnou kontrolkou, ktorú by sme nemali podceňovať. Telo ju vysiela až vo chvíli, keď mu chýbajú asi dva decilitre tekutín a rovnováha tela je už narušená. Nedostatočný príjem tekutín sa prejaví postupne a hlavne nenápadne – ovládne nás únava, podráždenie, malátnosť a bolesť hlavy, ťažšie sa sústredíme.

Najprirodzenejším nápojom pre naše telo je voda. Tá zväčša najlepšie uhasí smäd. Keďže potením strácame minerály a vitamíny, je vhodné ich doplniť prírodnými minerálnymi vodami alebo pramenitými vodami z podzemného zdroja, ktoré si zachovávajú pôvodné zloženie a nie sú chemicky upravované. Spestrením pitného režimu môžu byť tiež ovocné alebo zeleninové šťavy, prípadne rozličné ochutené nápoje, ale nezabúdajte, že sú zároveň zdrojom energie, čiže kalórií navyše. V prípade, že si strážite svoj kalorický príjem ideálnym riešením pre vás je voda prípadne nekalorické ochutené nápoje.

Deťom a starším ľuďom neustále pripomínajte, že treba piť. Deti znášajú totiž stratu oveľa horšie ako dospelí. Ideálna je kvalitná pramenitá alebo dojčenská voda, ktorú môžete doplniť prírodnými minerálnymi vodami s nižšou mineralizáciou, nesladeným čajom, či riedenými ovocnými šťavami.

Ak máte problém s dodržiavaním pitného režimu, dajte si na pracovný stôl fľašu vody, ktorú by ste mali vypiť počas dňa. Pre seniorov vyrobte špeciálny krčah s označenými časmi a hladinami, ktoré sa majú vypiť, prípadne natočte kuchynský budík. Praktické sú aj malé fľaše, ktoré sa zmestia do kabelky, čo vám zaručí, že budete mať vodu vždy pri sebe.

A koľko litrov tekutín by sme mali vypiť ? „Existuje na to vzorec. Denne by sme mali vypiť aspoň 2 až 4 dl tekutín na 10 kg telesnej hmotnosti,“ hovorí MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ. Dospelé ženy by teda podľa usmernenia EFSA (Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín) mali denne prijať približne 2,0 l tekutín, v tehotenstve 2,3 – 2,7 l, muži asi 2,5 l a deti približne liter tekutín. „V prípade správneho pitného režimu však jednotné tabuľky neplatia pre všetkých, môže to byť viac alebo menej podľa hmotnosti, ročného obdobia alebo fyzickej námahy,“ dopĺňa MUDr. Peter Minárik.  

Prvá pomoc pri príznakoch dehydratácie
Ak pociťujete, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, začne vás bolieť hlava, doplňte tekutiny (vodu, minerálku, ovocnú šťavu) postupne v menších množstvách. Po športovom výkone alebo náročnej fyzickej práci je okrem minerálnych látok vhodné doplniť aj rýchlu dávku energie v podobe sacharidov (ochutená minerálna voda, športový alebo energetický nápoj).

Prečo potrebujeme udržať dostatok tekutín?
Ľudské telo sa skladá z veľkého množstva tekutín - približne 60 % u priemerného dospelého muža. Na správnu funkciu orgánov je stav tekutín v tele starostlivo kontrolovaný množstvom hormónov a množstvo spotrebovanej tekutiny ovplyvňuje hydratáciu telesných tkanív. Udržanie telesných tekutín v zdravom rozmedzí je životne dôležité a dehydratácia nastáva už pri strate medzi 1 % a 3 %.

 

Kontakt

Zdravarodina.sk

info@zdravarodina.sk

Michaela Hronková, šéfredaktor

michaela@zdravarodina.sk

Kontakt

Zdravarodina.sk

info@zdravarodina.sk

Michaela Hronková, šéfredaktor

michaela@zdravarodina.sk

Vaša správa bola odoslaná.
Ďakujeme, čoskoro Vás budeme kontaktovať.